Materiały edukacyjne

Wpływ soli na powstanie nadciśnienia tętniczego i chorób nowotworowych.

Doskonale wiemy , że sól jest potrzebna naszemu organizmowi, jednak nie należy spożywać jej w nadmiarze.

Zalety soli to:

  • Utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej
  • Regulacja gospodarki wodnej organizmu

Sól często jest niezbędna w czasie ostrych biegunek, dużego wysiłku fizycznego połączonego z obfitym poceniem się.

Niedobory soli powodują osłabienie, utratę apetytu, mdłości, wymioty. Nie trzeba bać się niedoboru sodu, ponieważ żywność dostępna na rynku zawiera dużo tego pierwiastka. Należy pamiętać, że sól znajduje się w gotowych kupowanych przez nas produktach, ciastach, sosach, kostkach bulionowych, zupach w torebkach, daniach typu instant, warzywach i owocach, pieczywie. Często spożywanie soli przekracza zapotrzebowanie organizmu na ten składnik.

Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g to jest jedna płaska łyżeczka.

W Polsce na nadciśnienie tętnicze choruje bardzo dużo osób, w 30-40% przypadków przyczyną choroby jest nadmiar soli w diecie.

Nadmiar spożywania soli może prowadzić do :

  • Nadciśnienia tętniczego, a w konsekwencji  do zawału serca, wylewu
  • Występowania raka żołądka, udaru mózgu
  • Zwiększenia pobrania i zatrzymywania wody w organizmie, obrzęków.

Istnieją stany chorobowe, w których należy ograniczyć podaż soli, np. :

  • Niewydolność krążenia
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Zapalenie kłębków nerkowych
  • Zespół nerczycowy

Najwięcej sodu między innymi znajduje się w :

  • Sery podpuszczkowe, sery topione
  • Wędliny
  • Ryby wędzone
  • Płatki kukurydziane
  • Oliwki zielone marynowane
  • Chipsy
  • Przyprawa jarzynka

Całkowite wykluczenie soli nie jest wskazane. Rozwiązanie leży w zastosowaniu przypraw ziołowych takich jak:

  • Bazylia, tymianek, estragon, kminek, cynamon
  • Czosnek, cebula, chrzan, sok z cytryny

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stosowanie naturalnej soli „ szarej lub zielonej”, kopalnianej lub morskiej, odparowanej z mórz lub słonych jezior, w postaci naturalnej , zawierającej też inne mikroelementy.

W Polsce wprowadzono model profilaktyki jodowej. Sól do spożycia bezpośredniego powinna zawierać 2,33(+/- 0,77) mg jodu na 100g soli. Dzięki temu Polska uznana jest za kraj z wystarczającą podażą jodu na poziomie populacyjnym.

Świetnym rozwiązaniem jest stosowanie soli dietetycznej, zawiera ona zmniejszoną ilość sodu, zawiera potas, magnez i jod. Takim przykładem może być:

Dietetyczna sól morska niskosodowa wysokomagnezowa Magdi 500g

Obniżenie stosowania soli powinniśmy rozpocząć już przy zakupie żywności, czytając etykiety, informujące o jej zawartości w danym produkcie oraz kupując produkty jak najmniej przetworzone.

Do zmniejszenia soli w pożywieniu można się przyzwyczaić już po ok dwóch tygodniach od ograniczenia w diecie. Dzięki ziołom i przyprawom możemy uzyskać ciekawszy smak potraw.

Aby zbadać ile i jakich pierwiastków potrzebuje nasz organizm, należy wykonać badanie z krwi, jest to jonogram.

Na koniec przytoczę cytat, który powiedział Lekarz Paracelsus :

Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną ”.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasza strona wykorzystuje ciasteczka
Jak wykorzystujemy Cookies
Informacje o cookies
AKCEPTUJĘ