Materiały edukacyjne

Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

W dniu 23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją.

Depresja to choroba, która jest jednym z większych wyzwań zdrowotnych naszego wieku. Zachorować można w każdym wieku i w różnych momentach życia. Jeśli obniżenie nastroju trwa dłużej niż dwa tygodnie, należy poszukać pomocy. W leczeniu stosuje się leki oraz psychoterapię. Niezwykle ważne jest wsparcie rodziny, przyjaciół.

Depresji często towarzyszą zaburzenia odżywiania, objawiające się nadmiernym spożywaniem pokarmów lub brakiem apetytu. Badania wykazały , ze istnieje powiązanie między dietą a ryzykiem wystąpienia depresji. Dobroczynną rolę odgrywają tu kwasy tłuszczowe omega -3.

Kwasy omega-3 obecne są w rybach takich jak:

  • makrela, łosoś, sardynki, sardela, śledź, pstrąg tęczowy. Należy je spożywać 2-3 razy w tygodniu.
  • Kwasy omega-3 obecne są też w oleju z orzecha włoskiego lub oleju rzepakowym, w orzechach włoskich, migdałach.

Kwasy tłuszczowe spożywane wieczorem są lepiej przyswajane. Dobrze jest też suplementować kwasy omega-3 wieczorem.

Duże znaczenie ma również spożywanie kwasu foliowego ( witaminy B9).

Znajdziemy go w :

  • sałacie, zielonych warzywach, w serze pleśniowym bleu.

Rozwojowi depresji sprzyjają też niedobory witaminy B1. Występuje ona w:

  • wieprzowinie, wątróbce, rybach, kaszy gryczanej, ryżu brązowym, pieczywo żytnie, drożdżach, płatkach owsianych, pestkach słonecznika, soczewicy czerwonej, fasoli, zielonym groszku, szparagach, kalafiorze, brukselce, ziemniakach, serach dojrzewających.

Należy też zadbać o magnez, najwięcej znajduje się w:

  • ryżu brązowym, płatkach owsianych, kaszy gryczanej, chlebie żytnimi graham, orzechach laskowych, pestkach dyni, migdałach, pestkach słonecznika, bananach, jabłkach, pomarańczach.

Zalecana do picia jest woda wysokomineralizowana. Nie należy pić napojów light ponieważ zawierają aspartam lub napojów słodzonych.

Należy ograniczyć słodycze, zwłaszcza czekoladę, ponieważ może prowadzić do uzależnienia.

Bardzo dużą rolę odgrywa dbanie o odpowiedni pozom Tryptofanu, który jest prekursorem serotoniny. Najwięcej tryptofanu znajduje się w pokarmach bogatych w białko pochodzenia zwierzęcego.

Należą do nich :

  • Pełnotłuste produkty mleczne np.: serwatka
  • Jajka
  • Mięso, ryby.

Nie bez znaczenia jest przyjmowanie probiotyków naturalnych lub kupionych w aptece.

Naturalne to:

  • szparagi, pędy bambusa, banany, jęczmień, czekolada, por, czosnek, soczewica, musztarda, cebula i pomidory. Przyprawy: czarny pieprz i kurkuma

Z apteki to:

  • Multilak, Sanprobi barier, Enterol

Probiotyki pomocne w depresji:

  • Bifidobacterium infantis
  • Lactobacillus Helvetius
  • Bifdobacterium longum 
  • Lactobacillus rhamnosus 

Muszę wspomnieć jeszcze o Ashwagandzie , inaczej nazywana jest żeń-szeniem indyjskim. Jest królową adaptogenów. Łagodzi stres i niepokój, pomaga zasnąć, poprawia samopoczucie.

Na koniec jeszcze kilka słów o aktywności fizycznej, zachęcam do spacerów nawet na krótko. Szukanie zajęć, które relaksują. Ostatnia bardzo ważna rzecz: regularny cykl dobowy, sen . Dobrze jest położyć do spania około godziny 22. Wtedy nasz organizm najlepiej się regeneruje.

Zawsze niezbędne jest poszukiwanie przyczyn depresji, nie zawsze jest to choroba psychiczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasza strona wykorzystuje ciasteczka
Jak wykorzystujemy Cookies
Informacje o cookies
AKCEPTUJĘ