Materiały edukacyjne

Dobre tłuszcze

O tłuszczach słyszy się głównie, że są przyczyną wszystkich chorób cywilizacyjnych, podwyższonych poziomów lipidów (cholesterolu), cukrzycy, nadwagi, otyłości. Wiele osób mimo zmniejszenia w swoim żywieniu tłuszczów zwierzęcych i kalorii ma nadal problem z redukcją ciężaru ciała i uzyskaniem prawidłowych poziomów cholesterolu. Okazuje się , że to nasza wątroba odpowiada za produkcję cholesterolu i jest on nam bardzo potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Smażenie potraw wpływa na utlenianie tłuszczów i powstawanie szkodliwych wolnych rodników oraz kwasów tłuszczowych Trans, co skutkuje podniesieniem poziomu cholesterolu we krwi. Przykładem może być np. smażenie jajecznicy, jest ono niekorzystne, a jajko na miękko, jajko w koszulce lub na twardo będzie miało pozytywny wpływ na zdrowie.

Tłuszczami, które najszybciej ulegają utlenianiutłuszcze roślinne. Mają one niską temperaturę spalania, co oznacza, że podwyższona temperatura, promienie słoneczne i złe przechowywanie powodują produkcję związków negatywnych dla nas. Przykładem może być olej lniany, kupujemy tłoczony na zimno, w ciemnej butelce i przechowujemy w lodówce. Pestki i orzechy są bardzo wartościowe w kwasy omega-6, ich podgrzewanie ma działanie prozapalne. Wątroba w obronie przed wolnymi rodnikami, produkuje większe ilości cholesterolu, aby uchronić nas przed stanami zapalnymi. Cholesterol może być naszym przyjacielem lub wrogiem. Jego podwyższony poziom jest skutkiem , a nie przyczyną choroby.

Trójglicerydy (Triglicerydy) wchodzą w skład lipidogramu czyli cholesterolu. Zbyt duże spożycie węglowodanów, słodyczy, przetworzonej żywności, syropu glukozowo-fruktozowego oraz przesadne spożycie owoców o wysokim indeksie glikemicznym, zbyt małe spożycie warzyw, powoduje wzrost trójglicerydów we krwi , a także niedobory antyoksydantów chroniących organizm. Tak powstaje wysoki poziom cholesterolu.

Dlatego zachęcam do spożywania produktów bogatych w błonnik i witaminy, antyoksydanty z warzyw i zdrowych tłuszczy. Jeśli czujesz się lepiej, chudniesz, zdrowo się odżywiasz i nadal Trójglicerydypodwyższone, to jest to informacja, że organizm, wykorzystuje zasoby tkanki tłuszczowej do uzyskania energii, a tego właśnie chcemy 🙂

Tłuszcze roślinne, które polecam, to :

  • olej kokosowy
  • oliwa z oliwek
  • olej lniany
  • olej z wiesiołka
  • olej z ogórecznika
  • olej rzepakowy bezerukowy

Tłuszcze te powinny pochodzić z ekologicznych upraw, z pierwszego tłoczenia na zimno, nierafinowane, nieutwardzane i nieoczyszczane, przechowywane w szklanych ciemnych butelkach w lodówce. Tłuszcze zwierzęce o dobrych właściwościach znajdziemy u zwierząt żyjących dziko, wypasanych na łąkach, karmionych trawą, w hodowlach bez antybiotyków i hormonów. Przechowujemy je w szklanych lub papierowych opakowaniach.

Tłuszcze zwierzęce, które polecam, to :

  • masło klarowane ghee
  • smalec od zwierząt karmionych trawą
  • tłuszcz rybi z dziko żyjących .

Tłuszcze pełnią funkcję :

  • są niezbędne do rozpuszczania i wchłaniania witamin: A,D,E,K
  • są źródłem energii
  • ułatwiają odczuwanie smaku
  • hamują skurcze żołądka i wydzielanie soku żołądkowego
  • stanowią budulec błon komórkowych
  • wpływają na stan skóry, włosów, układ krążenia, układ nerwowy, odporność.

Dla osób, które chcą sprawdzić swoje poziomy cholesterolu wystarczy wykonać badanie Lipidogram inaczej cholesterol plus frakcje. Zbadane zostaną: Całkowity cholesterol, HDL (dobry), LdL (zły), TG-triglicerydy.

Tym wpisem chciałam pokazać jak ważne jest spożywanie dobrych tłuszczy oraz prawidłowe ich wykorzystanie i przechowywanie. W następnym wpisie pokażę inne dobre tłuszcze.

Dzięki wprowadzeniu ich do swojej kuchni i zastosowaniu zbilansowanego żywienia możecie poczuć się lepiej, obniżyć poziom cholesterolu, zrzucić zbędne kilogramy.

Zapraszam do skorzystania z mojej pomocy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nasza strona wykorzystuje ciasteczka
Jak wykorzystujemy Cookies
Informacje o cookies
AKCEPTUJĘ