Materiały edukacyjne

Emocjonalne zajadanie

Można powiedzieć, że większość  z nas , zna zasady zdrowego żywienia. Mówi się i pisze o tym niemal wszędzie. Co w takim razie przeszkadza nam w stosowaniu zasad zdrowego odżywiania. Każdemu zapewne coś innego.

Dobrze jest zastanowić się nad tym szerzej.

Z mojego doświadczenia najtrudniej jest zaplanować menu i przygotować na cały dzień, tak aby zabrać ze sobą do pracy. Strasznie zgubne jest jedzenie na mieście. Często jestem niezadowolona, bo na coś się skusiłam i wybór nie odpowiadał moim preferencjom. Moim sposobem na to jest gotowanie posiłków na 2 dni, przy prawidłowym ich przechowywaniu.

Są też nasze przyzwyczajenia i nawyki. Jedliśmy tak od zawsze, a teraz to ma się zmienić? Nie zjem pysznej białej bułki? Albo placka ulubionego? Co powie rodzina, jak zmienię im menu? Dzieci nie będą jadły bo to coś innego, a mąż poprosi o dużo mięsa, a żona o słodycze.

W tym przypadku dobrze jest porozmawiać z rodziną, że chcecie wprowadzić zdrowie na talerze. Zacząć od małych zmian, robić ich ulubione dania ale zmieniać np. kotlety z mięsa na warzywne, zupa bez śmietany i mąki, eksperymentować, z czasem polubią niektóre dania. Razem wybrać się na spacer lub gdzie sobie wymyślicie aby być trochę w ruchu. Można wspólnie ustalić , że słodycze np. będą 2 razy w tygodniu i mała porcja.

Kolejna kwestia to uzależnienie od słodyczy. Walka z uzależnieniem jest trudna i trwa to długo. Wiem z doświadczenia, że można to uzależnienie pokonać. Dobrze jest nie kupować słodyczy lub jeść np. tylko w niedzielę. Lepiej jest upiec niskokaloryczne ciastka niż kupować ze sklepu. Jeśli kochasz słodycze, a są dla Ciebie szkodliwe, możesz zrobić pierwszy mały krok. Jeśli tylko pomyślisz , że należy je odstawić lub ograniczyć, zjedz owoc lub orzechy. Odwróć uwagę od myśli o słodyczach. Zadzwoń porozmawiać z kimś, zrób cokolwiek. Dobre są małe kroki. Jeśli w menu codziennie były słodycze, to pierwszym krokiem będzie zrezygnowanie z jednego dnia, potem drugiego i tak dalej. W ten sposób można zapanować nad każdym złym nawykiem. Jedząc zdrowo i unikając słodyczy za jakiś czas nie będzie nam się chciało ich jeść. Jest to stan w którym osiągamy kontrolę nad jedzeniem. Myślę , że jeśli komuś zależy to sam jest w stanie wymyśleć sposób dla siebie. Podziel się pomysłami.

A co powiecie na to, że ktoś jest chory np. na cukrzycę, nadciśnienie, ma otyłość i nic z tego sobie nie robi, czy to możliwe , że to wyparcie problemu? Może po prostu nie wie jak wprowadzić dobre nawyki żywieniowe.

Jest jeszcze emocjonalne zajadanie, inaczej zajadanie emocji.

Sięganie po coś słodkiego, dodatkowe jedzenie w momencie gdy się zestresujemy, jesteśmy źli, smutni, przepracowani, nie mamy dla siebie czasu, mamy nadmiar obowiązków: praca, dzieci, wiele innych zadań. Częściej ulegają pokusie osoby ze słabą wolą.

Osoby, które zajadają emocjonalnie charakteryzuje kilka cech:

  • dużo pracują, uczą się, osiągają cele zawodowe.
  • mają niskie poczucie własnej wartości
  • żyją pod presją, nie odpoczywają
  • osoby, które doświadczyły w dzieciństwie przemocy fizycznej lub psychicznej w odniesieniu do jedzenia np. nie wyjdziesz jak nie zjesz.
  • osoby, które muszą sobie same radzić ze swoimi problemami.
  • osoby , które nie umieją okazywać uczuć np. powtarzano im: bądź cicho, bądź grzeczna/y.

Jedzenie jest bezpieczniejsze niż miłość do ludzi, lub jest natychmiastową nagrodą, może być też ucieczką.

Jedzenie może być jako kara lub jako relaksacja, która daje przyjemność i poprawia nastrój.

Często nie radzimy sobie z zajadaniem, bo nikt nas tego nie nauczył np.:(hamowanie emocji), kary za nie zjedzenie, ukrywanie jedzenia.

Jak zerwać z emocjonalnym zajadaniem?

  • Uświadom sobie co u Ciebie powoduje zajadanie.
  • Zaakceptuj stan, w którym się znajdujesz,
  • zrób maleńki krok, a potem następny, zadziałaj,
  • zaopiekuj się sobą, przytul siebie, porozmawiaj, bądź ze sobą szczera/y,
  • zwróć się o pomoc do specjalisty,
  • zrób coś tylko dla siebie,

co to mogłoby być ?

Trzymam za Ciebie kciuki 😊.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasza strona wykorzystuje ciasteczka
Jak wykorzystujemy Cookies
Informacje o cookies
AKCEPTUJĘ